Juliëtte Oskamp

Voor Juliëtte begint goed werken bij goed voelen. Werkgeluk is voor haar geen bijzaak, maar een prioriteit. Ze helpt organisaties om een cultuur te creëren waarin iedereen zich welkom voelt, grenzen worden gerespecteerd en samenwerking vanzelfsprekend is. “Het geeft me enorm veel energie als mensen bewust worden van hun gedrag en daardoor stappen kunnen zetten in hun ontwikkeling. Het is mooi om daar een bijdrage aan te leveren.” En komt Juliëtte ergens binnen waar van alles tegelijk speelt? Dan duikt ze erin met volle overtuiging én een positieve vibe. Brandjes blussen, overzicht creëren en mensen in beweging zetten - dát is waar ze het voor doet.

Susanne de Wilde

Van niets iets maken: dáár is Susanne goed in. Heeft een klant nog geen structuur? Dan zorgt zij dat die er komt. En snel ook. Met haar kennis van arbeidsrecht en verzuim legt ze een stevige basis waar je op kunt bouwen. Ook duikt ze graag de diepte in. “Ik wil altijd eerst begrijpen wat er écht speelt voordat ik in actie komt. Geen snelle conclusies, wél praktische oplossingen en eerlijk, objectief advies.” Susanne denkt verder dan de standaard en zoekt net even achter de komma. Zo weet je dat het écht goed geregeld is.

Els Kip

Els vertaalt strategische doelen naar effectief HR-beleid, versterkt organisatieontwikkeling met heldere personeelsplannen en houdt scherp toezicht op verzuim en dossiers. Ze houdt zich dus bezig met álles wat bij HR komt kijken. “Maar van HR-thema’s als duurzame inzetbaarheid, employee journey en werkgeluk krijg ik de meeste energie. Ik word er blij van als ik echt verandering ziet bij mensen - hoe klein ook.” Els coacht ook 1-op-1. Ze is rustig, oordeelt niet en weet snel een vertrouwensrelatie op te bouwen. En wat mensen niet altijd van haar verwachten, is dat ze als het moet de vinger op de zere plek legt. Wat ze ziet, hoort of signaleert, onderbouwt ze. Zo weet je altijd waar je aan toe bent.

Laura Smidt

Laura is een creatieve denker met een passie voor vitaliteit en werkgeluk én een achtergrond als grafisch ontwerper. Met frisse ideeën en praktische tools helpt ze teams en leidinggevenden om het goede gesprek te voeren. “Goede communicatie, luisteren en positief denken verbeteren de werksfeer. En (droge) humor helpt daar ook bij.” Of het nu gaat om verzuimprotocollen of complexe businesscases: ze vertaalt taaie kost naar begrijpelijke en aantrekkelijke informatie. In haar rollen als vertrouwenspersoon en trainer luistert ze met aandacht en biedt ze nieuwe perspectieven. Met haar creativiteit en scherpe blik maakt ze écht het verschil.

Sandra Engelbertink

Sandra is een nuchtere en no-nonsense Oldenzaalse met een heldere missie: verbinden en delen, maar dan wél zo praktisch mogelijk. Zo ontstond in 2020 ook het idee voor Personele Zaken. “Samen met mijn collega’s help ik organisaties vooruit. Of het nu gaat om complexe HR-vraagstukken of juist om praktische ondersteuning, wij staan altijd klaar.” Met haar jarenlange ervaring zorgt Sandra dat HR begrijpelijk en overzichtelijk blijft. Samen met het team maakt ze onze visie waar: pragmatisch, positief en met aandacht voor de balans tussen mens en organisatie. Zo maken we écht werk van werkgeluk.

Home / Kennisbank / Personeel & organisatie / Hoe maak je een hybride (thuis)werkplan?

Hoe maak je een hybride (thuis)werkplan?

Toen wij onze vacature open hadden gezet merkten we het meteen: werkzoekenden in Nederland zijn allemaal op zoek naar werk waarbij ze veel eigen regelruimte hebben. Niet alleen bij ons, ook bij onze klanten waarvoor we ons ontfermen over hun arbeidsmarktcommunicatie. Het is een algemene trend, in Nederland, maar ook daarbuiten: zelf je werkdagen en -tijden in kunnen delen en kunnen afwisselen tussen werken op kantoor en thuis zorgen voor werkplezier! Corona gaf weliswaar een flinke boost aan deze trend, maar het hybride werken is al lang niet meer nieuw. Wil je als organisatie aantrekkelijk blijven op de arbeidsmarkt en wil je gelukkige medewerkers, minder verzuim en meer productiviteit? Zorg dan dat je mogelijkheden voor hybride werken hebt en dat je duidelijk communiceert wat de kaders zijn!

Hybride werken en corona

Het is alweer ruim twee jaar geleden dat een groot deel van de kantoorwerkers plotseling verplicht thuis kwam te werken. En wat was dat schakelen! Werken vanaf de keukentafel of vanaf de bank, camera’s die nog uitstaan, geluid dat het niet doet. Met een kat die over het toetsenbord loopt, een partner die iets laat vallen op de achtergrond, kinderen die om aandacht schreeuwen en voor sommigen onder ons juist té stil en eenzaam.

Maar wat hebben we in de tussentijd veel geleerd! En hoewel we weer steeds meer samen mogen komen, zijn we stiekem gaan houden van dat thuiswerken. Want ondanks wat opstartproblemen, zorgde het uiteindelijk ook voor meer mogelijkheden om de werk/privé-balans te bewaken en dat bracht meer werkplezier met zich mee. Geen uren reistijd meer, geen collega’s die te laat zijn voor een afspraak (soms mis ik het Twents kwartiertje!), efficiëntere vergaderingen en wat meer rust om je heen als je lange rapporten uit moet werken.

Zorg voor een maatwerk hybride (thuis)werkplan

Geen wonder dus dat het hybride werken zo populair is geworden. Maar wees eerlijk: ook voor corona was het al een uitkomst. Toen ik nog in Utrecht werkte, was ik er maar al te blij mee dat ik zelf kon inplannen wanneer ik die kant op reisde en wanneer ik juist in Oldenzaal bleef. En zoals het al lang bestond vóór corona, zal het ook nog lang ná corona blijven bestaan. In een hybride (thuis)werkplan zorg je ervoor dat het hybride werken geborgd kan worden en dat het tegelijkertijd flexibel mee kan bewegen met de veranderende omgeving. Want als we íets geleerd hebben van corona, is het wel dat situaties van de ene op de andere dag volledig om kunnen slaan en dat we daar flexibel mee om moeten kunnen gaan.

Waar voor sommige medewerkers geldt dat hoe meer eigen regelruimte ze hebben, hoe beter, zijn andere medewerkers meer gebaat bij scherpe regels. En niet elk type werk leent zich ervoor om op afstand uitgevoerd te worden. Per branche, per bedrijf, per afdeling en zelfs per medewerker kunnen de wensen voor hybride werken verschillen. Het is daarom van belang dat je als organisatie weet welke behoeftes er spelen en dat je het hybride (thuis)werkplan op maat opstelt. Hierin houd je rekening met de cultuur, een bepaalde mate van formaliteit, omgangsvormen die je gewend bent, soort werk, locaties, etc.

Wat is hybride werken?

Hybride is pas echt hybride, als je elementen van zowel online als fysieke activiteiten met elkaar kunt combineren. Bijvoorbeeld wanneer de vrijdagmiddagborrel de ene keer online gehouden wordt, en de andere keer weer als vanouds bij elkaar. Je verzamelt de positieve kanten van beide manieren van werken en combineert deze met elkaar. Hybride werken is het meest voor de hand liggend voor kantoorbanen. Daarbij wenst de ene werkgever dat werknemers minimaal 20% van hun werktijd op kantoor zijn, een ander geeft aan dat medewerkers 1 dag per week mogen thuiswerken. Dit laatste is overigens voor de meeste kantoorwerkers niet meer voldoende! Toch zijn er ook buiten kantooromgevingen voldoende mogelijkheden voor thuiswerken, ook voor onderwijs en zorg bijvoorbeeld. Er zijn vaak bepaalde werkzaamheden die niet per se op locatie hoeven worden uitgevoerd.

Er zijn ongetwijfeld een aantal werkzaamheden waarvan het echt beter werkt als een medewerker op locatie is. Denk aan de opstart van een project, het inwerken of een training. Bovendien brengt kantoorwerk ook weer voordelen met zich mee, zoals dat het bevorderlijk is voor ontwikkeling. Sommige werkzaamheden lenen zich juist weer beter voor thuiswerk, zoals het uitwerken van een rapport of het doen van research. Zo doe ik zelf bepaalde meetings bewust online, omdat je dan sneller ter zake kunt komen. Er passen zo meer overleggen op een dag en je kunt effectiever werken. Er zijn zo ontzettend veel, ook leuke, dingen die je uitstekend online kunt doen!

Stappenplan voor het maken van een hybride (thuis)werkplan

Ze zeggen weleens dat Personele Zaken bekendstaat om de vele stappenplannen die we maken. Die blijft hier dan ook niet uit! Wil je een maatwerk hybride (thuis)werkplan voor jouw organisatie? Volg dan de stappen uit het stappenplan. Deze kun je (gratis) downloaden via het formulier hieronder:

Ontvang het “hybride thuiswerk stappenplan”

Naam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Lees meer over deze onderwerpen

De juiste HR-aanpak maakt het verschil. Ben jij er klaar voor?

Scroll naar boven