Vertrouwenspersoon
Zorg voor een sociaal veilige werkomgeving
Als werkgever heb je een (wettelijke) zorgplicht en moet je zorgen voor een sociaal veilige werkomgeving. Een omgeving waar gewenst gedrag en integriteit wordt gestimuleerd en medewerkers zich dusdanig prettig en veilig voelen op de werkvloer. Wij van Personele Zaken zetten ons al geruime tijd in om organisaties te begeleiden.


Ervaar jij ongewenst gedrag? Praat erover met de vertrouwenspersoon
Ontwikkeling van personeel
Als medewerkers ongewenste omgangsvormen ervaren, schaadt dat zowel werknemer als werkgever. Heb jij als werkgever (te) weinig aandacht voor ongewenste omgangsvormen dan zijn er mogelijk gevolgen:
- Verminderde arbeidsproductiviteit
- (Langdurig) verzuim
- Verstoorde arbeidsrelaties
- Personeelsverloop
Aandacht voor ongewenste omgangsvormen is daarom van groot belang. Dit doe je door als organisatie een visie te bepalen en dit op te nemen in een beleid. Een belangrijk onderdeel van het beleid is het aanstellen van een vertrouwenspersoon. Iets wat naar alle waarschijnlijkheid per 2024 wettelijk verplicht gaat worden voor organisaties met meer dan 10 werknemers. Met onze dienstverlening helpen we organisaties deze (wettelijke) zorgplicht op maat in te richten.
Wat doet een vertrouwenspersoon?
De vertrouwenspersoon is het aanspreekpunt voor opvang, advies, ondersteuning en begeleiding voor medewerkers die ongewenste omgangsvormen en of integriteitskwesties ervaren. Door signalen op te vangen en werknemers en management voor te lichten, heeft de vertrouwenspersoon ook een preventieve rol. De vertrouwenspersoon kan zo een positieve bijdrage leveren aan het creëren van een sociaal veilige werkomgeving.
- Opvang en begeleiding
Medewerkers begeleiden die te maken hebben (gehad) met een van de linksgenoemde ongewenste omgangsvormen - Voorlichten en informeren
Binnen de organisatie voorlichting geven over de werkwijze van een vertrouwenspersoon - Adviseren en signaleren
Binnen de organisatie voorlichting geven over de werkwijze van een vertrouwenspersoon
Gediplomeerd vertrouwenspersoon vanuit Personele Zaken
Personele Zaken is jouw partner om in te zetten als extern vertrouwenspersoon. Met onze deskundigheid, (wettelijke) kennis en ervaring weten wij jouw organisatie te ondersteunen en te maken tot een veilige werkomgeving. Een vertrouwenspersoon van Personele Zaken weet WAT zij moet doen, HOE zij het moet doen en WAAROM het zo moet.
- Wij zijn gecertificeerd en blijven continue op de hoogte van de wettelijke verplichtingen.
- Wij zijn er voor iedereen. Zowel voor de medewerker (aanspreekpunt, opvang en begeleiding) als voor de organisatie (adviserende, signalerende en preventieve rol).
- Personele Zaken zorgt voor de juiste hulp, zodat de organisatie zich kan blijven focussen op de dagelijkse werkzaamheden.
- Wij doen niet meer dan nodig!
Veelgestelde vragen over Vertrouwenspersoon
