Noortje Morsink

Noortje is een echte aanpakker die houdt van structuur en overzicht. Als office manager Ć©n HR-medewerker zorgt ze dat alles soepel loopt. Op kantoor, in processen en voor collega’s. ā€œIk vind het heerlijk als iets goed georganiseerd is en iedereen denkt: dat was lekker geregeld.ā€ Ze heeft brede HR-ervaring in verschillende sectoren en denkt graag mee over hoe dingen slimmer en overzichtelijker kunnen. Waar je haar nog meer aan kunt herkennen? Afspraak is bij haar echt afspraak. Dankzij haar transparante communicatie weet je altijd waar je aan toe bent en ze staat altijd klaar om te helpen; hoe groot of klein je vraag ook is.

Els Kip

Els vertaalt strategische doelen naar effectief HR-beleid, versterkt organisatieontwikkeling met heldere personeelsplannen en houdt scherp toezicht op verzuim en dossiers. Ze houdt zich dus bezig met Ć”lles wat bij HR komt kijken. ā€œMaar van HR-thema’s als duurzame inzetbaarheid, employee journey en werkgeluk krijg ik de meeste energie. Ik word er blij van als ik echt verandering ziet bij mensen - hoe klein ook.ā€ Els coacht ook 1-op-1. Ze is rustig, oordeelt niet en weet snel een vertrouwensrelatie op te bouwen. En wat mensen niet altijd van haar verwachten, is dat ze als het moet de vinger op de zere plek legt. Wat ze ziet, hoort of signaleert, onderbouwt ze. Zo weet je altijd waar je aan toe bent.

Juliƫtte Oskamp

Voor JuliĆ«tte begint goed werken bij goed voelen. Werkgeluk is voor haar geen bijzaak, maar een prioriteit. Ze helpt organisaties om een cultuur te creĆ«ren waarin iedereen zich welkom voelt, grenzen worden gerespecteerd en samenwerking vanzelfsprekend is. ā€œHet geeft me enorm veel energie als mensen bewust worden van hun gedrag en daardoor stappen kunnen zetten in hun ontwikkeling. Het is mooi om daar een bijdrage aan te leveren.ā€ En komt JuliĆ«tte ergens binnen waar van alles tegelijk speelt? Dan duikt ze erin met volle overtuiging Ć©n een positieve vibe. Brandjes blussen, overzicht creĆ«ren en mensen in beweging zetten - dĆ”t is waar ze het voor doet.

Susanne de Wilde

Van niets iets maken: dƔƔr is Susanne goed in. Heeft een klant nog geen structuur? Dan zorgt zij dat die er komt. En snel ook. Met haar kennis van arbeidsrecht en verzuim legt ze een stevige basis waar je op kunt bouwen. Ook duikt ze graag de diepte in. ā€œIk wil altijd eerst begrijpen wat er Ć©cht speelt voordat ik in actie komt. Geen snelle conclusies, wĆ©l praktische oplossingen en eerlijk, objectief advies.ā€ Susanne denkt verder dan de standaard en zoekt net even achter de komma. Zo weet je dat het Ć©cht goed geregeld is.

Laura Smidt

Laura is een creatieve denker met een passie voor vitaliteit en werkgeluk Ć©n een achtergrond als grafisch ontwerper. Met frisse ideeĆ«n en praktische tools helpt ze teams en leidinggevenden om het goede gesprek te voeren. ā€œGoede communicatie, luisteren en positief denken verbeteren de werksfeer. En (droge) humor helpt daar ook bij.ā€ Of het nu gaat om verzuimprotocollen of complexe businesscases: ze vertaalt taaie kost naar begrijpelijke en aantrekkelijke informatie. In haar rollen als vertrouwenspersoon en trainer luistert ze met aandacht en biedt ze nieuwe perspectieven. Met haar creativiteit en scherpe blik maakt ze Ć©cht het verschil.

Sandra Engelbertink

Sandra is een nuchtere en no-nonsense Oldenzaalse met een heldere missie: verbinden en delen, maar dan wĆ©l zo praktisch mogelijk. Zo ontstond in 2020 ook het idee voor Personele Zaken. ā€œSamen met mijn collega’s help ik organisaties vooruit. Of het nu gaat om complexe HR-vraagstukken of juist om praktische ondersteuning, wij staan altijd klaar.ā€ Met haar jarenlange ervaring zorgt Sandra dat HR begrijpelijk en overzichtelijk blijft. Samen met het team maakt ze onze visie waar: pragmatisch, positief en met aandacht voor de balans tussen mens en organisatie. Zo maken we Ć©cht werk van werkgeluk.

Home / Kennisbank / Training & coaching / Twee organisaties en hun ontwikkelgesprekken

Twee organisaties en hun ontwikkelgesprekken

Laat je inspireren door andere organisaties en hoe zij hun gesprekscyclus hebben ingericht! Senzor en Kracht Ergotherapie kozen beiden voor een heel eigen aanpak, maar ƩƩn ding hebben ze gemeen: aandacht voor de ontwikkeling van medewerkers Ʃn van de organisatie is voor hen ontzettend belangrijk.

Kwalitatieve talent- en organisatieontwikkeling (Senzor)

SenzorĀ is een dienstverlener in de (gezins)zorgsector en is daarmee verplicht om continu bezig te zijn met ontwikkeling, vanwege de eisen voor kwaliteitsregistratie. Los daarvan vindt Senzor aandacht voor de medewerker erg belangrijk. Daarom staan ze daar meerdere malen per jaar bij stil. Ze hebben daarbij gekozen voor een gesprekscyclus per individu, dat ingaat vanaf het moment dat iemand in dienst treedt. In de eerste maanden van een dienstverband, tijdens de proeftijd, krijgt de medewerker ruimte om zijn of haar jaarplan in vullen. De leidinggevende en hr-adviseur (in dit geval Personele Zaken) denken hierin mee, maar omdat er gebruik wordt gemaakt van een goed opgesteld formulier, komt de medewerker zelf vaak al een heel eind. We maken het jaarplan definitief in het eerste kwartaal en bespreken wat er nodig is. Is de behoefte van de medewerker gericht op het behouden van het niveau en de kwaliteitsregistratie, of is er meteen sprake van een grote ontwikkelambitie? We leggen dit naast het ontwikkelpotentieel van de organisatie. De gezinszorg kent veel verschillende differentiaties. Daar liggen kansen voor medewerkers, evenals voor Senzor. Samen we kijken we hoe we deze kansen kunnen pakken. Elk kwartaal wordt vervolgens de voortgang te besproken, waarbij twee keer per jaar advies en begeleiding van een hr-specialist van Personele Zaken wordt geboden. Ook vinden er regelmatig intervisiebijeenkomsten plaats.

Senzor wijkt hiermee af van de traditionele ontwikkelgesprekken die doorgaans eenmaal in het voorjaar en eenmaal in het najaar plaatsvinden. Een van de voordelen is hierbij dat leidinggevenden niet worden overspoeld met een berg aan gesprekken die allemaal rond dezelfde tijd plaatsvinden. Dit betekent wel dat een goed overzicht nodig is van ieders individuele ontwikkelcyclus. Gelukkig zijn er opties om je hierbij digitaal te laten ondersteunen.

Werkgeluk en individueel loopbaanpad (Kracht Ergotherapie)

Kracht Ergotherapie kiest er daarentegen wel voor om alle jaargesprekken aan het begin van het jaar te laten plaatsvinden. Daarbij richten ze zich niet alleen op ontwikkeling, maar ook over hoe iemand in zijn vel zit en wat er nodig is om het werkgeluk en de duurzame inzetbaarheid te behouden/versterken. Hierbij komen vragen aan bod als ā€œWat zijn mijn waarden en hoe kan ik werken volgens mijn waarden?ā€, ā€œWat voeg ik toe aan het team?ā€, ā€œWat heb ik nodig van het team?ā€.

Voor deze aanpak is gekozen omdat binnen de sector over het algemeen veel werkdruk wordt ervaren. De persoonlijke benadering zorgt er daarbij voor dat er goed wordt geluisterd naar wat ieder individu nodig heeft om daar goed mee om te gaan. Ook werken de zorgverleners van Kracht Ergotherapie decentraal, ze reizen door heel oost Nederland. Daardoor vergt het maken van afspraken een zorgvuldige planning, idealiter al een jaar vooruit.

Om ervoor te zorgen dat het aantal gesprekken aan het begin van het jaar niet te overweldigend wordt, worden deze verdeeld over verschillende coaches. Zij plannen tijd vrij en weten ruim van tevoren precies wanneer de gesprekken plaats zullen vinden. De coaches worden op hun beurt getraind door Personele Zaken en ze worden ondersteund doorĀ Mijn PZ, waar alle documenten en formulieren centraal worden opgeslagen en van waaruit reminders en pushberichten kunnen worden verstuurd.

Naast de individuele gesprekken vinden er regelmatig workshops, intervisies en teambijeenkomsten plaats. Zo is er voortdurend aandacht voor het werkgeluk en de ontwikkeling van medewerkers.

Hoe ziet jouw gesprekscyclus eruit?

Hoe heb je de gesprekscyclus voor jouw eigen organisatie ingericht? Iedere organisatie heeft zijn eigen kenmerken en uitdagen, zorg dus dat de manier waarop jij ontwikkel- en functioneringsgesprekken een plek geeft goed bij jou en je medewerkers past. Waarom en hoe je de gesprekscyclus voor jouw organisatie vorm kunt geven lees je hier: ‘Zijn functioneringsgesprekken verplicht?

De juiste HR-aanpak maakt het verschil. Ben jij er klaar voor?

Scroll naar boven