Juliëtte Oskamp

Voor Juliëtte begint goed werken bij goed voelen. Werkgeluk is voor haar geen bijzaak, maar een prioriteit. Ze helpt organisaties om een cultuur te creëren waarin iedereen zich welkom voelt, grenzen worden gerespecteerd en samenwerking vanzelfsprekend is. “Het geeft me enorm veel energie als mensen bewust worden van hun gedrag en daardoor stappen kunnen zetten in hun ontwikkeling. Het is mooi om daar een bijdrage aan te leveren.” En komt Juliëtte ergens binnen waar van alles tegelijk speelt? Dan duikt ze erin met volle overtuiging én een positieve vibe. Brandjes blussen, overzicht creëren en mensen in beweging zetten - dát is waar ze het voor doet.

Susanne de Wilde

Van niets iets maken: dáár is Susanne goed in. Heeft een klant nog geen structuur? Dan zorgt zij dat die er komt. En snel ook. Met haar kennis van arbeidsrecht en verzuim legt ze een stevige basis waar je op kunt bouwen. Ook duikt ze graag de diepte in. “Ik wil altijd eerst begrijpen wat er écht speelt voordat ik in actie komt. Geen snelle conclusies, wél praktische oplossingen en eerlijk, objectief advies.” Susanne denkt verder dan de standaard en zoekt net even achter de komma. Zo weet je dat het écht goed geregeld is.

Els Kip

Els vertaalt strategische doelen naar effectief HR-beleid, versterkt organisatieontwikkeling met heldere personeelsplannen en houdt scherp toezicht op verzuim en dossiers. Ze houdt zich dus bezig met álles wat bij HR komt kijken. “Maar van HR-thema’s als duurzame inzetbaarheid, employee journey en werkgeluk krijg ik de meeste energie. Ik word er blij van als ik echt verandering ziet bij mensen - hoe klein ook.” Els coacht ook 1-op-1. Ze is rustig, oordeelt niet en weet snel een vertrouwensrelatie op te bouwen. En wat mensen niet altijd van haar verwachten, is dat ze als het moet de vinger op de zere plek legt. Wat ze ziet, hoort of signaleert, onderbouwt ze. Zo weet je altijd waar je aan toe bent.

Laura Smidt

Laura is een creatieve denker met een passie voor vitaliteit en werkgeluk én een achtergrond als grafisch ontwerper. Met frisse ideeën en praktische tools helpt ze teams en leidinggevenden om het goede gesprek te voeren. “Goede communicatie, luisteren en positief denken verbeteren de werksfeer. En (droge) humor helpt daar ook bij.” Of het nu gaat om verzuimprotocollen of complexe businesscases: ze vertaalt taaie kost naar begrijpelijke en aantrekkelijke informatie. In haar rollen als vertrouwenspersoon en trainer luistert ze met aandacht en biedt ze nieuwe perspectieven. Met haar creativiteit en scherpe blik maakt ze écht het verschil.

Sandra Engelbertink

Sandra is een nuchtere en no-nonsense Oldenzaalse met een heldere missie: verbinden en delen, maar dan wél zo praktisch mogelijk. Zo ontstond in 2020 ook het idee voor Personele Zaken. “Samen met mijn collega’s help ik organisaties vooruit. Of het nu gaat om complexe HR-vraagstukken of juist om praktische ondersteuning, wij staan altijd klaar.” Met haar jarenlange ervaring zorgt Sandra dat HR begrijpelijk en overzichtelijk blijft. Samen met het team maakt ze onze visie waar: pragmatisch, positief en met aandacht voor de balans tussen mens en organisatie. Zo maken we écht werk van werkgeluk.

Home / Kennisbank / Personeel & organisatie / Pak arbeidsmarkt-communicatie bij de wortels beet

Pak arbeidsmarkt-communicatie bij de wortels beet

Je bent zó’n leuke werkgever en je hebt zúlke fantastische vacatures. En toch… het lukt maar niet die perfecte match te vinden. Ja, er heerst een enorm personeelstekort. Dat maakt het lastig. Maar er zijn toch altijd nog een paar mensen op zoek naar een (nieuwe) baan en je hebt ze écht nodig voor het welzijn van jouw organisatie! Met een paar praktische handvatten en een kritische blik van Personele Zaken kun je niet alleen meer, maar vooral betere reacties verwachten op jouw vacatures. Dat merkten een aantal van onze klanten die ons bevraagd hebben op hulp bij hun arbeidsmarktcommunicatie.

Communicatie en hr?

Misschien denk je eerder aan het inhuren van een recruitmentbureau als je moeite hebt met het vinden van personeel en pas aan Personele Zaken als je het personeel daadwerkelijk in dienst hebt. Wij geloven echter dat arbeidsmarktcommunicatie begint bij het goed kennen van de organisatie. Bij wat het toekomstbeeld van de organisatie is en wat de kansen en uitdagingen zijn. Soms spreken bepaalde vacatures voor zich, maar soms kom je er door kritisch naar je personeelsplanning te kijken achter dat het logischer is om een andere weg in te slaan. Eentje die heel toevallig ook net wat beter aansluit bij waar werkzoekenden naar op zijn…

Soms ben je al geholpen door een paar praktische tips voor op LinkedIn en andere social media kanalen. Daarom werken we als Personele Zaken ook nauw samen met ervaren communicatieadviseurs en social media specialisten. Maar meestal kijken we eerst kritisch naar wat jouw organisatie nodig heeft aan personeel en hoe jij je wilt profileren als werkgever.

(Strategische) personeelsplanning of vlootschouw

Eigenlijk helpen we alleen organisaties met hun arbeidsmarktcommunicatie als we de organisatie écht door en door kennen. We geloven er namelijk in dat je alleen dan echt weet wat een organisatie nodig heeft. We kennen de toekomstplannen, de dromen van de ondernemer en het huidige personeel. We kennen de doelgroep en we weten met welke uitdagingen en kansen het werkveld te maken heeft. Zo weten we precies waar de organisatie nu staat, en wat deze nodig heeft om toekomstbestendig te zijn en te blijven. Dat geeft ons de mogelijkheid om kritisch naar vacatures te kijken en mogelijkheden te zien om deze op een andere, creatieve manier in te vullen. We dagen ondernemers uit om niet alleen van A naar B te kijken, maar ook van B naar A. Hoe wil het huidige personeel zich ontwikkelen en welke krachten zijn er op de arbeidsmarkt beschikbaar? Hoe zou dat kunnen passen bij de ambitie van de organisatie?

Betrek het huidige personeel

We richten ons niet alleen op de inhoud van de vacature, maar gaan ook na of de cultuur goed voelbaar is. Banen zijn er namelijk voor het oprapen en werkgevers kunnen niet oneindig tegen elkaar op blijven boksen met steeds hogere salarissen. Waar je je echt mee kunt onderscheiden is een prettige, gezonde werkcultuur. Onderzoek wijst steeds vaker uit dat werkzoekenden vooral daar op letten. Nou moet die belofte natuurlijk wel aansluiten bij de realiteit en daarom interviewen we huidig personeel. Hoe ervaren zij het om bij hun werkgever te werken? Waar komen zij iedere dag hun bed voor uit en waarom zouden zij hun werkgever aanbevelen aan anderen? Soms fungeren deze interviews als input voor vacatures, soms worden de interviews zelfs opgenomen of uitgewerkt om toe te passen in de arbeidsmarktcommunicatie.

Dit heeft verschillende voordelen:

  • Je geeft een beter beeld van hoe het is om bij jouw organisatie te werken. De kans dat het klikt met de sollicitant wordt daardoor groter.
  • Wanneer huidig personeel zich herkent in wat je extern communiceert, maakt dit dat zij enthousiast raken en zelf vaker communiceren over openstaande vacatures naar hun netwerk. Je creëert als het ware ambassadeurs.

Aanpassingen in de arbeidsmarktcommunicatie in de praktijk

Meestal is het niet de eerste vraag die onze klanten bij ons neerleggen, maar is het een logisch vervolg in onze samenwerking. Door de organisatie van binnen en buiten te kennen weten we wat een organisatie nodig heeft en kunnen we helpen om daar te komen. Bij een aantal van onze klanten konden we al grote stappen zetten door hun social media kanalen strategisch in te zetten, in samenwerking met Branding Genius. Hierdoor bereikten we een meer gerichte doelgroep en reageerden meer passende kandidaten. Ook kwam het bijvoorbeeld bij de gemeente terecht, waardoor een goede samenwerking gevonden kon worden met vluchtelingen. Een WIN-WIN-WIN-situatie! Hierover delen we samen met de klant binnenkort meer.

Bij een deel van deze klanten zetten we bovendien nog een stap verder. We zorgen voor prioriteiten, overzicht en ondersteuning. Met als resultaat: gerichtere sollicitaties, meer traffic en een structurele aanpak op recruitment.

Ben je benieuwd of jij de juiste weg in bent geslagen met jouw arbeidsmarktcommunicatie of dat er nog onbenutte kansen liggen? Laten we eens sparren!


Lees meer over deze onderwerpen

De juiste HR-aanpak maakt het verschil. Ben jij er klaar voor?

Scroll naar boven