Juliëtte Oskamp

Voor Juliëtte begint goed werken bij goed voelen. Werkgeluk is voor haar geen bijzaak, maar een prioriteit. Ze helpt organisaties om een cultuur te creëren waarin iedereen zich welkom voelt, grenzen worden gerespecteerd en samenwerking vanzelfsprekend is. “Het geeft me enorm veel energie als mensen bewust worden van hun gedrag en daardoor stappen kunnen zetten in hun ontwikkeling. Het is mooi om daar een bijdrage aan te leveren.” En komt Juliëtte ergens binnen waar van alles tegelijk speelt? Dan duikt ze erin met volle overtuiging én een positieve vibe. Brandjes blussen, overzicht creëren en mensen in beweging zetten - dát is waar ze het voor doet.

Susanne de Wilde

Van niets iets maken: dáár is Susanne goed in. Heeft een klant nog geen structuur? Dan zorgt zij dat die er komt. En snel ook. Met haar kennis van arbeidsrecht en verzuim legt ze een stevige basis waar je op kunt bouwen. Ook duikt ze graag de diepte in. “Ik wil altijd eerst begrijpen wat er écht speelt voordat ik in actie komt. Geen snelle conclusies, wél praktische oplossingen en eerlijk, objectief advies.” Susanne denkt verder dan de standaard en zoekt net even achter de komma. Zo weet je dat het écht goed geregeld is.

Els Kip

Els vertaalt strategische doelen naar effectief HR-beleid, versterkt organisatieontwikkeling met heldere personeelsplannen en houdt scherp toezicht op verzuim en dossiers. Ze houdt zich dus bezig met álles wat bij HR komt kijken. “Maar van HR-thema’s als duurzame inzetbaarheid, employee journey en werkgeluk krijg ik de meeste energie. Ik word er blij van als ik echt verandering ziet bij mensen - hoe klein ook.” Els coacht ook 1-op-1. Ze is rustig, oordeelt niet en weet snel een vertrouwensrelatie op te bouwen. En wat mensen niet altijd van haar verwachten, is dat ze als het moet de vinger op de zere plek legt. Wat ze ziet, hoort of signaleert, onderbouwt ze. Zo weet je altijd waar je aan toe bent.

Laura Smidt

Laura is een creatieve denker met een passie voor vitaliteit en werkgeluk én een achtergrond als grafisch ontwerper. Met frisse ideeën en praktische tools helpt ze teams en leidinggevenden om het goede gesprek te voeren. “Goede communicatie, luisteren en positief denken verbeteren de werksfeer. En (droge) humor helpt daar ook bij.” Of het nu gaat om verzuimprotocollen of complexe businesscases: ze vertaalt taaie kost naar begrijpelijke en aantrekkelijke informatie. In haar rollen als vertrouwenspersoon en trainer luistert ze met aandacht en biedt ze nieuwe perspectieven. Met haar creativiteit en scherpe blik maakt ze écht het verschil.

Sandra Engelbertink

Sandra is een nuchtere en no-nonsense Oldenzaalse met een heldere missie: verbinden en delen, maar dan wél zo praktisch mogelijk. Zo ontstond in 2020 ook het idee voor Personele Zaken. “Samen met mijn collega’s help ik organisaties vooruit. Of het nu gaat om complexe HR-vraagstukken of juist om praktische ondersteuning, wij staan altijd klaar.” Met haar jarenlange ervaring zorgt Sandra dat HR begrijpelijk en overzichtelijk blijft. Samen met het team maakt ze onze visie waar: pragmatisch, positief en met aandacht voor de balans tussen mens en organisatie. Zo maken we écht werk van werkgeluk.

Home / Kennisbank / Personeel & organisatie / Meten is weten: sturen op hr-analytics

Meten is weten: sturen op hr-analytics

Ren jij als een kip zonder kop in de rondte? Vast niet. Bijna elk bedrijf heeft wel een doel voor ogen, een stip op de horizon. Dat kan weliswaar wat verschuiven door de tijd heen en waar de een het heel concreet heeft omschreven is het voor de ander wat vager, maar een globaal beeld van waar jouw organisatie naartoe moet staat vast. Je hebt pas echt wat aan een doel als je ook bijhoudt of je in de juiste richting loopt en met welke snelheid. Meten dus! Kennis is rijkdom: met al deze informatie kun je beter bijsturen en het maximale potentieel uit je personeel halen. Makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe meet je – zeker als het om personeel gaat – en hoe trek je daar conclusies uit?

Goed meten gaat over twee niveaus

Google je op meten voor organisaties, dan kom je waarschijnlijk twee verschillende type artikelen tegen:

  1. De artikelen die gaan over organisatiedoelstellingen. Hoe ontwikkelt jouw organisatie zich, maak je de juiste omzet, ga je mee met de ontwikkelingen?
  2. De artikelen die gaan over goede zorg voor de medewerker. Analyses die gericht zijn op hr-onderwerpen, de zachte kant van ondernemer. Zijn medewerkers gelukkig en vitaal?

Wat ons betreft zijn deze twee onderwerpen niet los van elkaar te zien. Ze doorkruisen elkaar, werken met elkaar samen. Jij hebt jouw medewerkers nodig om de organisatiedoelen te bereiken. En jouw medewerkers zullen meer zingeving en werkgeluk ervaren als zij betrokken worden in de hogere doelen en daarover mee mogen denken. Je kunt dus wel metingen doen over het één, maar combineer je beiden, dan heb je pas echt een compleet beeld van hoe jouw organisatie ervoor staat. Goede communicatie is hierbij essentieel. In tweerichtingsverkeer in contact blijven met jouw medewerkers over hoe het met hen en met de organisatie gaat.

Begin met een strategie

Zoals gezegd heb je vast wel een beeld van waar je als organisatie naartoe wilt. Maar is dit ook compleet? En concreet genoeg? Je doelstellingen kunnen over verschillende onderwerpen gaan. Denk aan:

  • Laten zien dat je vitaliteit belangrijk vindt
  • Jezelf neerzetten als kennisleider
  • De sociale impact van jouw organisatie op de maatschappij
  • Rendement van de organisatie
  • Het behalen van een bepaalde groei (in omzet of omvang)
  • Uitbreiden van de markt
  • Innovatie en duurzaamheid
  • Aantrekkelijk werkgever zijn
  • Etc.

Je ziet: het is een mix van organisatorische en personeelsgerelateerde doelen!

Waar ligt je vraag?

Vervolgens is het de kunst om te weten wat je moet meten. Soms weten werkgevers niet dat er bepaalde zaken zijn die ze verplicht zijn te meten. Denk bijvoorbeeld aan preventieve zorg; het aanbieden van een preventief medisch onderzoek (pmo) is in veel gevallen verplicht. Daarnaast staan er ook in cao’s regelmatig thema’s opgenomen, zoals werkdukbeleving en medewerkerstevredenheid.

Daarnaast kun je op zoek naar wat je nog méér wilt weten. Dat begint bij het hebben van een vraag. Op welke thema’s zou je willen meten? Denk aan vitaliteit, inzetbaarheid, betrokkenheid, retentie (boeien en binden), prestatie of ontwikkeling. Dit zijn thema’s die allemaal betrekking hebben op jouw personeel, maar ook invloed hebben op jouw organisatorische doelen. Ga na welke vragen je moet beantwoorden om te weten of je op koers ligt richting jouw doelen.

Kies passende meetinstrumenten

Hoe je deze informatie ophaalt, is deels afhankelijk van welke meetinstrumenten je al inzet. Voer je bijvoorbeeld al preventief medisch onderzoeken (pmo’s) en medewerkerstevredenheidsonderzoeken (mto’s) uit? Dan kun je onderzoeken of je deze meetinstrumenten ook breder of specifieker in kunt zetten. Heb je dit nog niet? Ga dan op zoek naar hoe je deze in kunt zetten op een manier die voor jouw organisatie en de vragen die je hebt het meest passend is. Wij zoeken vaak een manier die ook past bij deze tijd en mogelijkheden.

Houd ook in je achterhoofd welke andere gegevens al worden opgehaald en opgeslagen en hoe die helpen jouw vragen te beantwoorden. Denk aan verzuimcijfers, vakantiedagen, contractduur, aantal fte’s, leeftijden, omzet, declarabele uren, aantal gevolgde opleidingen, instroom, uitstroom, etc. Dit geeft veel bruikbare inzichten. Worden jouw vragen met deze informatie al beantwoord? Zo niet, ga dan op zoek naar hoe je aan de benodigde informatie kunt komen. Dit kan soms al door heel simpel een aantal vragen toe te voegen aan het mto of het pmo. Je kunt ook afzonderlijke vragenlijsten inzetten, een organisatiescan (laten) uitvoeren of informatie ophalen tijdens werkoverleggen of individuele gesprekken. Per vraag en per organisatie zal het verschillen wat de beste manier is om data te verzamelen.

Laat je medewerkers in ieder geval altijd weten waarom je bepaalde informatie ophaalt. Dit stimuleert hen om de meest eerlijke antwoorden te geven en te helpen nadenken over oplossingen.

Analyseren van de gegevens

Aan data op zich heb je niks. Pas als je analyseert en betekenis geeft, kun je er ook echt wat mee. Wat betekenen alle kwantitatieve en kwalitatieve gegevens? Hoe beantwoorden deze cijfers jouw vooraf gestelde vragen? Hoe kun je dit omzetten in actie? Een conclusie is pas een goede conclusie als je er een actie of doelstelling aan kunt koppelen. Zelfs als je erachter komt dat je precies op koers loopt, dan kun je als doelstelling stellen dat je de situatie zoals het is wilt behouden of juist nog een stapje verder wilt brengen (amplitie!).

Communiceer de resultaten

Je hebt het misschien gemerkt: de rode draad van dit alles is communiceren. Houd je medewerkers op de hoogte. Zorg dat ze weten waar je als organisatie naartoe wilt, vraag aan hen waar hun eigen ambities liggen en breng dit met elkaar in lijn. Laat ze weten welke informatie je van ze nodig hebt en waarom. En koppel ook de resultaten aan ze terug. Wees eerlijk, ook als het niet zo goed blijkt te gaan. Laat weten wat je eraan doet om bij te sturen of vraag gewoon heel kwetsbaar om hulp. Communicatie is de sleutel naar meer betrokkenheid!


Lees meer over deze onderwerpen

De juiste HR-aanpak maakt het verschil. Ben jij er klaar voor?

Scroll naar boven