Noortje Morsink

Noortje is een echte aanpakker die houdt van structuur en overzicht. Als office manager Ć©n HR-medewerker zorgt ze dat alles soepel loopt. Op kantoor, in processen en voor collega’s. ā€œIk vind het heerlijk als iets goed georganiseerd is en iedereen denkt: dat was lekker geregeld.ā€ Ze heeft brede HR-ervaring in verschillende sectoren en denkt graag mee over hoe dingen slimmer en overzichtelijker kunnen. Waar je haar nog meer aan kunt herkennen? Afspraak is bij haar echt afspraak. Dankzij haar transparante communicatie weet je altijd waar je aan toe bent en ze staat altijd klaar om te helpen; hoe groot of klein je vraag ook is.

Els Kip

Els vertaalt strategische doelen naar effectief HR-beleid, versterkt organisatieontwikkeling met heldere personeelsplannen en houdt scherp toezicht op verzuim en dossiers. Ze houdt zich dus bezig met Ć”lles wat bij HR komt kijken. ā€œMaar van HR-thema’s als duurzame inzetbaarheid, employee journey en werkgeluk krijg ik de meeste energie. Ik word er blij van als ik echt verandering ziet bij mensen - hoe klein ook.ā€ Els coacht ook 1-op-1. Ze is rustig, oordeelt niet en weet snel een vertrouwensrelatie op te bouwen. En wat mensen niet altijd van haar verwachten, is dat ze als het moet de vinger op de zere plek legt. Wat ze ziet, hoort of signaleert, onderbouwt ze. Zo weet je altijd waar je aan toe bent.

Juliƫtte Oskamp

Voor JuliĆ«tte begint goed werken bij goed voelen. Werkgeluk is voor haar geen bijzaak, maar een prioriteit. Ze helpt organisaties om een cultuur te creĆ«ren waarin iedereen zich welkom voelt, grenzen worden gerespecteerd en samenwerking vanzelfsprekend is. ā€œHet geeft me enorm veel energie als mensen bewust worden van hun gedrag en daardoor stappen kunnen zetten in hun ontwikkeling. Het is mooi om daar een bijdrage aan te leveren.ā€ En komt JuliĆ«tte ergens binnen waar van alles tegelijk speelt? Dan duikt ze erin met volle overtuiging Ć©n een positieve vibe. Brandjes blussen, overzicht creĆ«ren en mensen in beweging zetten - dĆ”t is waar ze het voor doet.

Susanne de Wilde

Van niets iets maken: dƔƔr is Susanne goed in. Heeft een klant nog geen structuur? Dan zorgt zij dat die er komt. En snel ook. Met haar kennis van arbeidsrecht en verzuim legt ze een stevige basis waar je op kunt bouwen. Ook duikt ze graag de diepte in. ā€œIk wil altijd eerst begrijpen wat er Ć©cht speelt voordat ik in actie komt. Geen snelle conclusies, wĆ©l praktische oplossingen en eerlijk, objectief advies.ā€ Susanne denkt verder dan de standaard en zoekt net even achter de komma. Zo weet je dat het Ć©cht goed geregeld is.

Laura Smidt

Laura is een creatieve denker met een passie voor vitaliteit en werkgeluk Ć©n een achtergrond als grafisch ontwerper. Met frisse ideeĆ«n en praktische tools helpt ze teams en leidinggevenden om het goede gesprek te voeren. ā€œGoede communicatie, luisteren en positief denken verbeteren de werksfeer. En (droge) humor helpt daar ook bij.ā€ Of het nu gaat om verzuimprotocollen of complexe businesscases: ze vertaalt taaie kost naar begrijpelijke en aantrekkelijke informatie. In haar rollen als vertrouwenspersoon en trainer luistert ze met aandacht en biedt ze nieuwe perspectieven. Met haar creativiteit en scherpe blik maakt ze Ć©cht het verschil.

Sandra Engelbertink

Sandra is een nuchtere en no-nonsense Oldenzaalse met een heldere missie: verbinden en delen, maar dan wĆ©l zo praktisch mogelijk. Zo ontstond in 2020 ook het idee voor Personele Zaken. ā€œSamen met mijn collega’s help ik organisaties vooruit. Of het nu gaat om complexe HR-vraagstukken of juist om praktische ondersteuning, wij staan altijd klaar.ā€ Met haar jarenlange ervaring zorgt Sandra dat HR begrijpelijk en overzichtelijk blijft. Samen met het team maakt ze onze visie waar: pragmatisch, positief en met aandacht voor de balans tussen mens en organisatie. Zo maken we Ć©cht werk van werkgeluk.

Home / Kennisbank / Preventie & verzuim / Ondersteuning op arbo en verzuim: wat heb je nodig?

Ondersteuning op arbo en verzuim: wat heb je nodig?

Overweeg je over te stappen van arbodienstverlener? Of ben je van plan het contract met jouw huidige arbodienstverlener te verlengen? In beide gevallen is een zorgvuldige overweging cruciaal. Veel organisaties houden een contract aan uit gemak en gewoonte. ā€˜Als je maar verzekerd bent, dan zit het wel goed,’ is een veelgehoorde uitspraak. Blijven je medewerkers gezond en inzetbaar, kom je met een basiscontract inderdaad een heel eind. Toch worden werkgevers regelmatig verrast, zodra er bijvoorbeeld sprake is van langdurig verzuim, door torenhoge uurtarieven of boetes. Heb je afspraken niet helder, kan het soms zelfs leiden tot vervelende conflicten met de betreffende medewerker. Je behoudt als organisatie vaak meer verantwoordelijkheden dan veel ondernemers zich beseffen. Wat moet je precies geregeld hebben en welke afwegingen maak je?

Van preventie tot nazorg

De oorzaak van veel onverwachte boetes en conflicten ligt vaak bij verkeerde verwachtingen over de samenwerking met een arbodienstverlener. Die laatste is er met name voor wanneer een medewerker ziek is en eventueel begeleid wordt in de terugkeer naar het werk. Er zijn echter drie niveaus waar je als werkgever op in moet zetten. Dat begint bij preventie en loopt door tot 10 jaar aan nazorg in het geval van verzuim.

1. Inzetbare medewerkers

Wat doe je op het gebied van duurzame inzetbaarheid en preventie van verzuim en hoe zorg je voor een prettig werkklimaat? Hoe beter dit geregeld is, hoe productiever medewerkers zijn en hoe langer ze blijven.

2. Medewerkers die verminderd inzetbaar of ziek zijn

Welke verantwoordelijkheden heb je hierin en pak je deze? Aan welke behoeftes moet een arbodienstverlener volgens jou gehoor geven?

3. Medewerkers die niet meer kunnen werken en in een uitkering terecht komen

In hoeverre worden de risico’s gedekt door het UWV en welke begeleiding heb je nog nodig? Ook al ben je verzekerd, danwel als eigen risicodrager, danwel via het UWV, je blijft 10 jaar lang verantwoordelijk voor jouw personeel.

Begin met een organisatiescan

Wil je dit op orde hebben en een bewuste keuze maken voor een arbodienstverlener, zal je eerst goed moeten weten wat de huidige situatie is binnen je organisatie. Met Personele Zaken zijn we een onderzoekstraject gestart bij verschillende organisaties. We toetsen daarin eerst of de organisatie binnen alle drie de niveaus voldoet aan het wettelijk kader. Wat moet je als organisatie minimaal geregeld hebben volgens de wet? Wat nog niet geregeld is, brengen we samen op orde.

Heb je de ambitie om een excellente werkgever te zijn, dan zijn er hogere eisen waar je als organisatie aan moet voldoen. Daarnaast kijken we naar de uitdagingen waar je als organisatie nu en in de toekomst (mogelijk) mee te maken krijgt. Denk bijvoorbeeld aan het actuele personeelstekort, automatisering en de veranderende behoeftes van personeel waarvoor werk meer en meer draait om plezier en ambitie. We brengen in kaart aan welke knoppen je kunt draaien om ervoor te zorgen dat je goed inzetbaar personeel in huis hebt en houdt. Ook kijken we naar risico’s op financieel gebied en naar zaken die jouw ambities mogelijk tegen (gaan) werken.

Op basis van de analyses van de drie niveaus bespreken welke stappen er nodig zijn om risico’s af te dekken. Welke risico’s draag je zelf, welke besteed je uit en welke eisen stel je aan een verzekeraar? Welke ondersteuning ontvang je van het UWV en waar is aanvullend nog behoefte aan? Waar zitten de gaps tussen de rol van jou als werkgever en die van de arbodienstverlener?

Regel arbodienstverlening op tijd

Het komt vaker voor dan je denkt: ik zie organisaties die een basiscontract hebben met een arbodienstverlener en na een paar keer contact met de bedrijfsarts versteld komen te staan van de hoge rekeningen die ze krijgen. Dit is noch de schuld van de ondernemer, noch die van de arbodienstverlener: er is een kink in de kabel over de verwachtingen onderling. Met het onderzoek van Personele Zaken zullen we dus niet per se adviseren om over te stappen naar een andere provider. We analyseren de huidige situatie en behoeftes van de ondernemer en houden deze tegen het licht: past het huidige contract en zijn de verwachtingen over en weer helder? Wanneer je dit niet of te laat regelt, kan het veel vervelende gevolgen hebben. Ook veranderen behoeftes, wet- en regelgeving en dienstverlening: zorg dus dat je eens in de zoveel tijd opnieuw die afweging maakt: klopt alles nog?

Niet op de laatste plaats brengen we focus aan op preventie. Met een goed inzetbaarheids-/preventiebeleid voorkom je ziekteverzuim en personeelsverloop. Je kunt immers nog zo goed verzekerd zijn, voorkomen is altijd beter dan genezen!

Onthoud: Een arbodienstverlener kan veel zorgen uit handen nemen, maar als ondernemer blijf je altijd zelf de verantwoordelijkheid houden om te weten wat je nodig hebt. Welke verantwoordelijkheden dit zijn en hoe je de juiste arbodienstverlener kiest, lichten we toe in een volgend artikel.


Lees meer over deze onderwerpen

De juiste HR-aanpak maakt het verschil. Ben jij er klaar voor?

Scroll naar boven