Juliëtte Oskamp

Voor Juliëtte begint goed werken bij goed voelen. Werkgeluk is voor haar geen bijzaak, maar een prioriteit. Ze helpt organisaties om een cultuur te creëren waarin iedereen zich welkom voelt, grenzen worden gerespecteerd en samenwerking vanzelfsprekend is. “Het geeft me enorm veel energie als mensen bewust worden van hun gedrag en daardoor stappen kunnen zetten in hun ontwikkeling. Het is mooi om daar een bijdrage aan te leveren.” En komt Juliëtte ergens binnen waar van alles tegelijk speelt? Dan duikt ze erin met volle overtuiging én een positieve vibe. Brandjes blussen, overzicht creëren en mensen in beweging zetten - dát is waar ze het voor doet.

Susanne de Wilde

Van niets iets maken: dáár is Susanne goed in. Heeft een klant nog geen structuur? Dan zorgt zij dat die er komt. En snel ook. Met haar kennis van arbeidsrecht en verzuim legt ze een stevige basis waar je op kunt bouwen. Ook duikt ze graag de diepte in. “Ik wil altijd eerst begrijpen wat er écht speelt voordat ik in actie komt. Geen snelle conclusies, wél praktische oplossingen en eerlijk, objectief advies.” Susanne denkt verder dan de standaard en zoekt net even achter de komma. Zo weet je dat het écht goed geregeld is.

Els Kip

Els vertaalt strategische doelen naar effectief HR-beleid, versterkt organisatieontwikkeling met heldere personeelsplannen en houdt scherp toezicht op verzuim en dossiers. Ze houdt zich dus bezig met álles wat bij HR komt kijken. “Maar van HR-thema’s als duurzame inzetbaarheid, employee journey en werkgeluk krijg ik de meeste energie. Ik word er blij van als ik echt verandering ziet bij mensen - hoe klein ook.” Els coacht ook 1-op-1. Ze is rustig, oordeelt niet en weet snel een vertrouwensrelatie op te bouwen. En wat mensen niet altijd van haar verwachten, is dat ze als het moet de vinger op de zere plek legt. Wat ze ziet, hoort of signaleert, onderbouwt ze. Zo weet je altijd waar je aan toe bent.

Laura Smidt

Laura is een creatieve denker met een passie voor vitaliteit en werkgeluk én een achtergrond als grafisch ontwerper. Met frisse ideeën en praktische tools helpt ze teams en leidinggevenden om het goede gesprek te voeren. “Goede communicatie, luisteren en positief denken verbeteren de werksfeer. En (droge) humor helpt daar ook bij.” Of het nu gaat om verzuimprotocollen of complexe businesscases: ze vertaalt taaie kost naar begrijpelijke en aantrekkelijke informatie. In haar rollen als vertrouwenspersoon en trainer luistert ze met aandacht en biedt ze nieuwe perspectieven. Met haar creativiteit en scherpe blik maakt ze écht het verschil.

Sandra Engelbertink

Sandra is een nuchtere en no-nonsense Oldenzaalse met een heldere missie: verbinden en delen, maar dan wél zo praktisch mogelijk. Zo ontstond in 2020 ook het idee voor Personele Zaken. “Samen met mijn collega’s help ik organisaties vooruit. Of het nu gaat om complexe HR-vraagstukken of juist om praktische ondersteuning, wij staan altijd klaar.” Met haar jarenlange ervaring zorgt Sandra dat HR begrijpelijk en overzichtelijk blijft. Samen met het team maakt ze onze visie waar: pragmatisch, positief en met aandacht voor de balans tussen mens en organisatie. Zo maken we écht werk van werkgeluk.

Home / Kennisbank / Preventie & verzuim / Lang verzuim door burn-outs voorkomen

Lang verzuim door burn-outs voorkomen

Zoals het voor mij en mijn klasgenootjes vroeger gebruikelijk was om de hele dag met een vulpen onze werkboeken vol te schrijven, zo is bij mijn kinderen een Chromebook de standaard geworden. Een prachtige ontwikkeling, natuurlijk. Ontzettend veelzijdig en zeker tijdens het thuisonderwijs van onschatbare waarde gebleken. Als ik zie wat zij er allemaal op kunnen, lijkt geen enkele technologie nog een uitdaging voor ze te vormen. In het beroepsleven gaan de ontwikkelingen minstens zo hard. Maar niet door iedereen zijn deze bij te benen. Met name voor mensen uit de oudere generatie kan dit stressklachten veroorzaken en dit leidt regelmatig – helaas – tot burn-outverschijnselen en langdurig verzuim. Hoe ga je hier als werkgever nou mee om en hoe voorkom je het?

Waar de stressklachten vandaan komen

Tilburg University deed onderzoek naar de ervaren werkdruk in Nederland in de afgelopen 20 jaar: deze is toegenomen en dat komt met name door die technologie en door veranderende normen en waarden. Het gaat dus al lang niet meer over het druk hebben, maar door het bijbenen van nieuwe manieren van communiceren en het plaatsmaken voor nieuwe technieken. Door de aanpassingen in het werk n.a.v. corona wordt dit versneld en extra duidelijk; communiceren en opleidingen volgen via Teams en Zoom vergt heel wat andere vaardigheden dan old school face-to-face. Niet alleen frustrerend als je moeite hebt je hieraan aan te passen, maar des te meer als je ziet hoe makkelijk een jongere generatie er wél in meegaat. En dat gaat niet alleen over op afstand communiceren. Waar men vroeger dagenlang stellages op- en afbouwde om van bovenaf werkgebieden in kaart te kunnen brengen, wordt nu simpelweg in een uurtje een drone bestuurd. En zo zijn er eindeloos veel ontwikkelingen die de kloof tussen jong en oud groter maken.

Hoe je dit signaleert

De zorgen die dit met zich meebrengt kunnen leiden tot stress. Dit start met kleine klachten: hoofdpijn, last van de rug, nek of schouders, vermoeidheid, prikkelbaarder zijn, etc. In eerste instantie zal dit misschien niet meteen alarmbellen doen afgaan, maar er kan dus heel wat achter schuilgaan. Blijft iemand hiermee rondlopen, dan worden de klachten erger en leidt dit uiteindelijk tot (langdurig) verzuim. In mijn ervaring bij de werkomgevingen waar ik kom, is het niet gebruikelijk voor medewerkers om hierover te praten. Terwijl dat nou juist net zo belangrijk is! Daarom moet je als werkgever/leidinggevende regelmatig vragen aan je medewerkers hoe het gaat en nóg belangrijker: hoe ze omgaan met hun uitdagingen.

Wat je eraan doet

Veel werkgevers starten dit gesprek niet, omdat ze bang zijn geen oplossing te kunnen bieden. Goed nieuws: meestal weet de medewerker zelf al wat een goede oplossing is! Als werkgever moet je hier goed en met regelmaat over in gesprek gaan en de medewerker faciliteren in zijn/haar oplossing. Meestal is deze eenvoudig te implementeren. Zelfs het bieden van een luisterend oor kan vaak al een wereld van verschil maken! Zo’n gesprek kun je starten in teamverband in een werkoverleg of gelijk een-op-een. Bij voorkeur wanneer je elkaar lijfelijk ziet, want onthoud: communiceren via een camera is voor zeker deze doelgroep vaak nog onprettig. Een telefoontje (alleen met audio dus) is dan een veiligere weg!

Benieuwd hoe je deze gesprekken kunt inbouwen? Ik help je graag op weg.

Uit de praktijk

Binnenkort laten we een van onze klanten aan het woord over dit onderwerp. Houd onze website en social kanalen in de gaten!


Lees meer over deze onderwerpen

De juiste HR-aanpak maakt het verschil. Ben jij er klaar voor?

Scroll naar boven