Juliëtte Oskamp

Voor Juliëtte begint goed werken bij goed voelen. Werkgeluk is voor haar geen bijzaak, maar een prioriteit. Ze helpt organisaties om een cultuur te creëren waarin iedereen zich welkom voelt, grenzen worden gerespecteerd en samenwerking vanzelfsprekend is. “Het geeft me enorm veel energie als mensen bewust worden van hun gedrag en daardoor stappen kunnen zetten in hun ontwikkeling. Het is mooi om daar een bijdrage aan te leveren.” En komt Juliëtte ergens binnen waar van alles tegelijk speelt? Dan duikt ze erin met volle overtuiging én een positieve vibe. Brandjes blussen, overzicht creëren en mensen in beweging zetten - dát is waar ze het voor doet.

Susanne de Wilde

Van niets iets maken: dáár is Susanne goed in. Heeft een klant nog geen structuur? Dan zorgt zij dat die er komt. En snel ook. Met haar kennis van arbeidsrecht en verzuim legt ze een stevige basis waar je op kunt bouwen. Ook duikt ze graag de diepte in. “Ik wil altijd eerst begrijpen wat er écht speelt voordat ik in actie komt. Geen snelle conclusies, wél praktische oplossingen en eerlijk, objectief advies.” Susanne denkt verder dan de standaard en zoekt net even achter de komma. Zo weet je dat het écht goed geregeld is.

Els Kip

Els vertaalt strategische doelen naar effectief HR-beleid, versterkt organisatieontwikkeling met heldere personeelsplannen en houdt scherp toezicht op verzuim en dossiers. Ze houdt zich dus bezig met álles wat bij HR komt kijken. “Maar van HR-thema’s als duurzame inzetbaarheid, employee journey en werkgeluk krijg ik de meeste energie. Ik word er blij van als ik echt verandering ziet bij mensen - hoe klein ook.” Els coacht ook 1-op-1. Ze is rustig, oordeelt niet en weet snel een vertrouwensrelatie op te bouwen. En wat mensen niet altijd van haar verwachten, is dat ze als het moet de vinger op de zere plek legt. Wat ze ziet, hoort of signaleert, onderbouwt ze. Zo weet je altijd waar je aan toe bent.

Laura Smidt

Laura is een creatieve denker met een passie voor vitaliteit en werkgeluk én een achtergrond als grafisch ontwerper. Met frisse ideeën en praktische tools helpt ze teams en leidinggevenden om het goede gesprek te voeren. “Goede communicatie, luisteren en positief denken verbeteren de werksfeer. En (droge) humor helpt daar ook bij.” Of het nu gaat om verzuimprotocollen of complexe businesscases: ze vertaalt taaie kost naar begrijpelijke en aantrekkelijke informatie. In haar rollen als vertrouwenspersoon en trainer luistert ze met aandacht en biedt ze nieuwe perspectieven. Met haar creativiteit en scherpe blik maakt ze écht het verschil.

Sandra Engelbertink

Sandra is een nuchtere en no-nonsense Oldenzaalse met een heldere missie: verbinden en delen, maar dan wél zo praktisch mogelijk. Zo ontstond in 2020 ook het idee voor Personele Zaken. “Samen met mijn collega’s help ik organisaties vooruit. Of het nu gaat om complexe HR-vraagstukken of juist om praktische ondersteuning, wij staan altijd klaar.” Met haar jarenlange ervaring zorgt Sandra dat HR begrijpelijk en overzichtelijk blijft. Samen met het team maakt ze onze visie waar: pragmatisch, positief en met aandacht voor de balans tussen mens en organisatie. Zo maken we écht werk van werkgeluk.

Home / Kennisbank / Training & coaching / Amplitie (wat?) voor meer werkgeluk!

Amplitie (wat?) voor meer werkgeluk!

A-M-P-L-I-T-I-E. Amplitie. Voor ons een nieuw woord, maar het bestuderen waard. Het is namelijk een voorname trend binnen hr, volgens a.s.r. zelfs dé hr-trend van dit moment. En wat blijkt, na nog geen minuut te lezen: amplitie is precies waar Personele Zaken al jaren voor staat! Van curatie (genezen), naar preventie (voorkomen), naar amplitie (verbeteren), wat betekent dat je uitgaat van het positieve en daarop verder bouwt. Door je niet te richten op wat fout gaat, maar op hoe je successen kunt uitvergroten. Bijvoorbeeld door meer aandacht te richten op medewerkers die een vitale mindset hebben, dan op mensen die hun hakken in het zand zetten. Tijd om het ook met jullie eens over dit woord – amplitie – te hebben!

Meeliften op het positieve

Natuurlijk laten we de mensen met hun hakken in het zand niet links liggen. En kijken we ook gewoon naar hoe we ingewikkelde verzuimdossiers en arbeidsconflicten kunnen oplossen en onderzoeken we mogelijke schadelasten. Dat hoort gewoon bij het vak en sterker nog: vanuit ‘problemen’ komen nieuwe klanten vaak in eerste instantie bij ons terecht. Omdat niet alles op rolletjes verloopt, of omdat ze weleens willen weten welke risico’s ze lopen of welke (basis)zaken nog op orde gebracht moeten worden. 100% werken vanuit amplitie bestaat dan ook niet. Je wilt ook leren van fouten en je moet soms zaken oplossen die echt mis zijn gegaan. We pakken die vragen graag op, maar de manier waarop we die problemen aanvliegen en waarop we oplossingen implementeren is wel degelijk amplitief. We kijken wat er goed gaat, welke kansen er liggen en hoe de te maken verbeteringen op dat succes mee kunnen liften. 

Er is niet één bepaalde amplitiemethode. Maar het is wel een gedachtegoed waarin je je aandacht zoveel mogelijk kunt verdelen richting het positieve. Stel dat je een verzuimpercentage van 5% hebt, dan is 95% wél aan het werk. En die 95% beschikt over bergen aan ambitie en productiviteit, waar misschien wel nóg meer werkplezier en creativiteit uit te halen valt. Dat betekent niet dat je niet meer naar de 5% moet omkijken, maar wel dat je door extra aandacht te geven aan die 95%, voorkomt dat een deel daarvan op een later moment verzuimt. Preventie dus, maar dan net een stapje verder.

Voorbeeld: Van veiligheid naar vitaliteit

Bedrijf X zit in de technische sector en heeft daarmee veiligheid zeer hoog in het vaandel staan. Veiligheidschecks worden geregeld uitgevoerd en veiligheid komt overal terug: in gesprekken, werkoverleggen en iedere vorm van communicatie, zoals nieuwsbrieven, attenties, etc. Ze zijn in de hoogste graad gecertificeerd op het gebied van veiligheid. Veiligheid is een vanzelfsprekendheid. Deze positieve resultaten gebruikten we om gedragsverandering op het gebied van vitaliteit te bewerkstelligen. We brachten beweging en voeding in lijn met de algemene visie, liftten mee op het succes van veiligheid, lieten de voordelen van vitaliteit zien en konden zo toewerken naar bewustwording en zelfs al activatie. De werkgever liet zien dat vitaliteit, net als veiligheid, belangrijk is en dat hij graag goede zorg biedt en werkgeluk vooropstelt.

Voorbeeld: Cultuurverandering voor wie mee wil werken

Bij bedrijf Y heerst veel onrust op de werkvloer, tot pesterijen aan toe. De ondernemers hebben Personele Zaken ingeschakeld, omdat ze zelf niet meer zagen waar ze moesten beginnen om dit op te lossen. We hebben alle medewerkers persoonlijk gesproken om te onderzoeken waar de positieve en negatieve energie zit. Het actieplan dat daar vervolgens uit kwam startte met inspelen op de groep mensen die positief vooruit willen kijken. Zo kwam er een coach, gezellige borrels, teambuilding en werkoverleggen waarin ook persoonlijke onderwerpen besproken konden worden. Door eerst in kleine stappen de positieve mindset aandacht te geven, kunnen we later op die successen aanhaken om ook het negatieve op te lossen.

Amplitie en talentmanagement

Zoals gezegd en zoals de voorbeelden aantonen; in alles wat we doen richten we ons op het positieve en haken we aan op wat goed gaat om verandering in gang te zetten. Dat doen we ook met talentmanagement. Het is al een hele stap om het niet meer te hebben over ‘functioneringsgesprekken’, maar over ‘ontwikkelingsgesprekken’ of ‘talentgesprekken’. Maar het gaat er ook om dat je kijkt naar de persoon: waar krijgt diegene energie van, wat heeft ‘ie in huis, wat wordt er zowel privé als vanuit de werkomgeving van ‘m gevraagd? Hoe komt hij van waar hij nu staat naar waar hij naartoe zou willen? Daarmee focus je dus minder op waar iemand volgens jouw waarden als bedrijf zou moeten staan en wat er mis is gegaan als hij daar (nog) niet is, maar meer op mogelijkheden die de persoon biedt en in de toekomst nog meer te bieden heeft. Je focust meer op drijfveren en niet alleen op kennis & vaardigheden. Je bekijkt dat natuurlijk wel in de context van de organisatie. Hoe sluiten iemands talenten aan op de visie van jouw bedrijf? Werken jullie vanuit dezelfde idealen? Een positieve benadering van ontwikkeling, waarmee je mensen meer motiveert een stapje extra te zetten!

Die positieve manier van ontwikkeling laten we ook terugkomen in onze School voor Werkgeluk. We trainen en begeleiden werknemers naar meer werkgeluk. Niet omdat het anders moet, maar omdat het leuker kan!

Wat ons betreft is amplitie dus geen trend, maar een gedachtegoed dat al jaren door ons bloed stroomt. Maar we zijn wel blij dat dit door meer en meer werkgevers wordt opgepikt. Hoe richt jij je op het positieve om zodoende te blijven verbeteren naar meer vitaliteit en werkgeluk?


Lees meer over deze onderwerpen

De juiste HR-aanpak maakt het verschil. Ben jij er klaar voor?

Scroll naar boven